In speciaalzaak broers Flip en Kees heeft verpakkingsmateriaal andere betekenis
Twee broers met een speciaalzaak in Sprang-Capelle, Flip van Tilborgh en Kees van Tilborgh. Sinds 2017 runnen ze hun winkel VIVO Lekkernijen aan de Raadhuisstraat. En met succes, want met het verkopen van streekproducten hebben de heren al een uitbreiding van de winkel gedaan én dragen ze tegelijkertijd bij aan het hergebruiken van verpakkingsmateriaal.
Tweedehands melkflessen
Het verkopen van streekproducten wordt steeds populairder. Het is niet alleen een grote investering in de lokale ondernemers, maar draagt ook bij aan een duurzamer leven. De broers van Tilborgh vinden die twee zaken erg belangrijk, maar besteden ook aandacht aan de manier waarop ze hun artikelen verpakken en verkopen. Flip, de oudste van het stel, benadrukt dat je als ondernemer veel kan doen met verpakkingen: ’Maatschappelijk verantwoord ondernemen vinden we belangrijk. Vanuit deze strategie kijken wij altijd goed naar het verpakkingsmateriaal dat we gebruiken. We geven onze klanten bijvoorbeeld papieren tasjes mee, in plaats van plastic tasjes.’’
Met hun speciaalzaak in Sprang-Capelle werkt het stel samen met allerlei lokale en regionale bedrijven. Producten waar ze zelf trots achter staan en waarmee ze voor de dag kunnen komen. Zo ook de melkflessen van ‘Zuivelboerderij de Kern’ in Drunen. Voor deze flessen betalen klanten 50 cent statiegeld. Zodra de flessen leeg en schoon zijn kunnen ze weer bij Flip en Kees worden ingeleverd. Zij brengen de flessen naar de boerderij en daar worden de flessen schoongemaakt en opnieuw gevuld om te verkopen.
De manier waarop Flip en Kees zo hun artikelen verkopen scheelt een enorme berg aan afval. Glas kun je namelijk eindeloos hergebruiken, voordat je het uiteindelijk weg moet gooien. Naast melk kun je bij de speciaalzaak ook allerlei soorten lokale bieren kopen. Van St. Crispijn tot aan Budels. Ook hierin laten ze weten meer met recycling te willen doen. ’’Wij zien dat veel kleine brouwerijen wegwerpflesjes produceren, maar bij sommige anderen krijgen we ook statiegeldflesjes. Ik heb hier dozen met wegwerpflesjes en glas staan, waarom niet gewoon statiegeld op al het glas zetten?’’, vertelt Flip.
Dat de heren duurzaamheid belangrijk vinden, blijkt als ze vertellen over hun nevenactiviteiten. ’’Ik erger me erg aan al het zwerfafval in de gemeente, dus hebben we een aantal jaren geleden meegedaan aan de actie van ‘Nederland Schoon’. Samen met de scouting hebben we op zaterdagmiddag hier de hele wijk schoongemaakt en daar hebben we veel positieve reacties op gehad.’’
Een sprong in het diepe
Ondernemen zit in de familie. Opa Toon begon in 1932 namelijk al met een kruidenierswinkel aan huis, aangesloten bij de VIVO. VIVO Staat voor ‘Vrijwillige Inkoop- en Verkoop Organisatie’ en was een samenwerkingsverband van onafhankelijke kruideniers. In die tijd werden de boodschappen aan huis gebracht met paard en wagen of met de fiets. Vanaf 1961 nam zoon Cor de zaak over en startte in het centrum van Sprang-Capelle een grotere VIVO zelfbedieningswinkel. VIVO wordt later overgenomen door andere formules, wat uiteindelijk leidt tot de ‘Super’-formule waarmee de winkel overgaat tot supermarkt.
In 1991 komt het roer in handen van kleinzoon Flip. Het bedrijf verhuist dan naar een grotere locatie aan de overkant van de straat. In de jaren daarna sluit broer Kees ook aan en runnen ze de supermarkt onder EDAH en later onder PLUS. Vervolgens wordt het nieuwe Raadhuisplein herontwikkeld en gerealiseerd, waaronder ook de nieuwbouw van de nieuwe PLUS. Omdat dit proces enkele jaren duurde en broer Kees geen ambities had de PLUS over te nemen, verkochten de broers daarom de supermarkt en stuitten ze op een nieuw concept. ’’Als we de lokale- en streekproducten nu eens in het centrum van Sprang-Capelle gaan verkopen’’, beschrijft Flip. En zo ging het duo vanaf 2017 van start in het pand waar hun ouders ook eerder een VIVO hadden. De naam van de winkel trok meteen veel bekijks. Want, zo vertelt Kees: ’’Vroeger zeiden mensen altijd ‘we gaan even naar de Vivo’ en veel mensen kenden die naam nog. Het gaf klanten een nostalgisch gevoel.’’
Flip en Kees hebben voor de komende jaren nog genoeg ambitie om door te gaan. Ze willen hun assortiment van streekproducten graag uitbreiden en duurzaam blijven ondernemen. ’’Toen we hier begonnen verklaarde heel Sprang-Capelle ons voor gek. ‘Die jongens zijn niet goed bij hun hoofd’, zeiden ze dan. Nu alles loopt hebben we een stukje uitgebreid, het assortiment is verdubbeld. Zo blijven we gewoon lekker bezig. Het was een flinke sprong in het diepe, maar daar hebben we tot op de dag van vandaag geen spijt van’’, vertellen ze samen.